Vart annars ska man fira påsk än i Påskallavik? Påskallavik är beläget på ostkusten, söder om Oskarshamn, och är bebott sedan 1635 enligt kyrkböckerna. Fint litet samhälle med hamn, kyrka och gästgiveri, och nere i hamnen är det några ställplatser för husbilar.
På en holme i hamnen står figuren Röde Gubben, en över 3 m hög staty – en gubbe med röd rock och svart hatt. Nuvarande gubbe ställdes upp 1949 men innan dess stod det en trägubbe på platsen. Det lär ha funnits en röd gubbe på plats redan tidigt 1800-tal.
Så vad roar man sig med i Påskallavik då? Finns flera vackra promenadstråk längs vattnet och fin natur i krokarna. Hit söker man sig nog för lugn och ro, i alla fall så här tidigt på året. Det är nog mer livat under sommar och högsäsong. Men för oss var det perfekt, med långa promenader, god påskmat och fin utsikt över vattnet.










