Kristi Himmelsfärds-helg på Omberg

Vi har länge pratat om att åka till Borghamn vid Ombergs fot, men det har alltid kommit något annat emellan. Men nu var det dags! En långhelg i samband med Kristi Himmelsfärd, och trots att vi är husbilsfolk och därmed förväntas fara runt både hit och dit så tog vi faktiskt och bokade in hela helgen i Borghamn – hela fyra nätter! Återigen i fagra Östergötland.

Borghamns Strand har 6 ställplatser med el, precis vid vattnet. Här har det varit fullt med folk och aktiviteter hela helgen, det finns restaurang, fik (god glass!), hotell m.m. som drar en hel del folk. Här på platsen har det brutits kalksten sedan medeltiden. Flera historiska byggnader såsom Alvastra kloster, Vadstena kloster och Vadstena slott har byggts med sten från Borghamn. Än idag bryter man vacker sten i området, och precis bredvid ställplatserna ser man stora block av marmor.

Vi har ägnat mesta tiden åt att vandra runt på Omberg. Här finns både Östgötaleden och Heliga Birgittas pilgrimsled att vandra på. Otroligt vackert så här i mitten av maj med all grönska och blomster, samt i tillägg den fantastiska utsikten över Vättern. Vädret har varit med oss med regn på nätterna och sol på dagarna. Så när vandrandet varit klart så har vi kunnat sitta och njuta i solen och titta ut över sjön som varit ovanligt lugn och stilla. Den lilla butiken man passerar i Borghamn, på vägen till ställplatsen, är också ett rökeri – mums för rökt sik!!

Till alla som inte varit här – kom hit och njut!

One thought on “Kristi Himmelsfärds-helg på Omberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *